En música, tenor és
el nom donat al tipus més agut de veu d'home,
que sol comprendre aproximadament del do3 al do5. El mateix nom es dóna a
aquell intèrpret que canta amb aquesta tessitura de veu.
Musicalment,
en contra del que la major part de la gent creu, la veu de tenor és la més
escassa de les veus d'òpera, i els directors tenen grans problemes per trobar els
tenors que necessiten. En general, els bons tenors tenen més treball del que
poden realitzar. Per raons desconegudes, és una veu que s'ha fet cada vegada
més estranya, fins al punt que pot dir-se que és una malaltia lírica d'aquest
segle, tot i els abundants papers que hi ha per aquesta veu.
El
tenor, és la més aguda de les veus masculines anomenades naturals.
En
l'ambit operístic es poden trobar els següents tipus de tenors:
Tenor lleuger: Té una veu àgil, capacitada per una perfecta
vocalització, encara que amb uns aguts limitats. És freqüent entre els
personatges de Rossini i Donizetti.
Avui en dia aquests tipus de tenors interpreten a Mozart i òpera bufa.
Tenor líric: Aquesta és la tessitura més freqüent de la veu de
tenor i el seu so és suau, però no està gaire valorat en els termes d'extensió,
aguts, possibilitats de superar l'orquestra o agilitat tècnica. Acostuma a ser
l'intèrpret de la producció francesa, i també s'acostuma a trobar a Puccini, com en
el Rodolfo de La Bohème.
Un exemple d'aquest tipus de veu és Pavarotti.
Tenor còmic: Té un timbre clar i suau, amb gran capacitat de
modulació del volum i per afrontar els passatges de coloratura amb extrems
aguts. Els seus papers no són forçosament còmics.
Tenor dramàtic (di forza): Té una veu poderosa amb una
vocalització tensa i exultant, emesa generalment de pit. Sense cap tipus de
dubte, es tracta del més infreqüent dels tenors, no únicament per les
dificultats d'exigència tècnica que requereix, sinó per l'expressivitat
dramàtica (fer creure el paper al públic), imprescindible en els seus
personatges, el que fa que, per força, siguin també bons actors.
En
el cant gregorià, el tenor és la nota central d'una
salmòdia o d'un recitatiu que assumeix la funció de dominant en els diversos
modes.
En
la polifonia medieval, a
partir del segle XII,
el tenor és el fragment melòdic procedent primer del cant gregorià i més tard
del profà, que hom executava en notes llargues i greus a manera de cantus
firmus i sobre el qual es desenvolupava l'òrganum i el discantus.
Al segle XII,
un tenor era un fragment gregorià organitzat segons els modes rítmics que
serveixen de base a l'edifici polifònic del motet.
El
terme també s'aplica a instruments en el cas que un mateix instrument es construeix
en mides diferents que puguin sonar en tessitures diverses
amb un timbre homogeni. En aquest cas el tenor és l'instrument de tessitura
immediatament més greu que el contralt o alt.
Això es dóna sobretot en instruments utilitzats en el Renaixement i en el Barroc com
la viola de gamba, la flauta de bec, etc. Actualment s'aplica al saxòfon i
al trombó de colissa. Igualment deriva d'aquest
sentit del mot, el nom de la tenora.
Font: Viquipèdia
Font: Viquipèdia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada