Contralt són
les cantants que tenen el registre més greu de la veu femenina, que abasta del
sol2 al fa4. Són les cantants que arriben a les notes més greus. Antigament també se les
anomenava alt, però aquesta denominació va caure en desús. Supera la mezzosoprano dramàtica en la
potència amb què ataca els greus, el seu punt fort, i el seu timbre és fosc i
càlid. Les autèntiques veus de contralt són relativament escasses i per això
moltes vegades les partitures per a contralt solen ser cantades per
mezzosopranos, especialment per aquelles que poden cantar notes més greus. L'interval de la veu coincideix amb
l'habitual dels contratenors, per això contratenors i
contralts poden intercanviar els papers, especialment en la música renaixentista i barroca, i sovint les contralts
interpreten partitures escrites per a castrati de veu greu.
Dintre
de la veu de contralt trobem diferents matisos:
Contralt
dramàtica: A causa del seu timbre fosc, en el repertori de les contralts
sovintegen papers dramàtics que requereixen gran intensitat d'expressió, encara
que resulta bastant difícil que una contralt realitzi gaires ornaments. És habitual que les contralts
interpretin papers que van ser escrits originàriament per a veu de castrati (per
això, en moltes ocasions han d'executar rols masculins). Dos exemples de
contralt dramàtica són la nord-americana Marilyn
Horne (com Romeo Montecchio en I Capuleti e i Montecchi de Vincenzo
Bellini) o Hitomi Katagiri (com Erda
al Sigfrid de Richard
Wagner).
Contralto
còmica o buffa: És el nom que es dóna a una contralt quan interpreta un
paper còmic. És una veu de contralt amb capacitat per a cantar ornaments, encara més difícil de trobar que la
contralt dramàtica. Un exemple és Adriana Plot com a Marcellina
a Le nozze di Figaro deMozart.
El
terme també s'aplica als instruments musicals que es construeixen
amb mides diverses que, per tant, sonen en tessitures diferents,
tot i que amb un timbre homogeni. En aquest cas el contralt (anomenat, també alt)
és l'instrument que té una tessitura equivalent a la de la cantant contralt, és
a dir, la immediatament més greu que l'instrument soprano. Això es dóna sobretot
en instruments propis de la música renaixentista i barroca, com la viola de gamba, la flauta de bec, etc. Però també ho
trobem en instruments més moderns, com el clarinet o el saxòfon.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada