Una soprano (o tiple) és la cantant femenina
amb la veu més aguda, del la per sota del do central fins al do alt dues
octaves per sobre del central, tot que algunes sopranos poden arribar a notes
més agudes. Les sopranos tenen un timbre clar i brillant.
El terme també s'aplica a instruments en el cas
que un mateix instrument es construeix en mides diferents que puguin sonar en tessitures diverses
amb un timbre homogeni. En aquest cas el soprano és l'instrument de
tessitura més aguda (fora dels casos en què hi ha un sopranino). Això es dóna sobretot en
instruments utilitzats en el Renaixement i en el Barroc com
la viola de gamba, la flautade bec, etc. Actualment s'aplica al saxòfon.
Dintre de la veu de soprano trobem distints
matisos, de manera que es poden classificar en diferents tipus, malgrat que les
fronteres no són gens nítides i una mateixa soprano pot adaptar-se a diferents
matisos o fins i tot pot evolucionar la seva veu durant la seva carrera lírica.
Soprano
lleugera o de coloratura: Veu de gran abast en els aguts. La soprano
lleugera posseeix una veu de gran nitidesa i agilitat que li permet grans
ornaments, per exemple, refilar sense dificultat. Un exemple és la soprano
lleugera francesa Natalie Dessay com a Morgana a l'Alcina de Georg Friedrich Händel.
Soprano soubrette: Similar a la soprano
lleugera, però amb un timbre i una tessitura més greus. Un exemple de soprano
soubrette és Elizabeth Hillebrand com
a Galatea a l'Acis i Galatea de Georg Friedrich Händel o com a Nannetta
al Falstaff de Giuseppe
Verdi.
Soprano lírica lleugera: Veu intermèdia,
capacitada per a escometre gran part dels papers de soprano lleugera i lírica.
Resulta menys àgil i aguda que la lleugera, però com a contrapartida, té una
zona més reduïda en els greus que la lírica. Un exemple de soprano lírica
lleugera és Sumi Jo com la Reina de la
Niten La flauta màgica de Wolfgang Amadeus Mozart.
Soprano
lírica: Timbre més lleuger i amb un estil més cantabile que la
mateixa soprano lleugera. A més, també assoleix major expressivitat i volum.
Com a inconvenient, manca d'aguts tan ferms. Sovint les partitures per a
soprano són les destinades a soprano lírica. Un exemple de soprano lírica és Montserrat Caballé.
Soprano spinto: Supera en potència i
expressió a la soprano lírica. Un exemple és Galina Gorchakova com a
Floria Tosca a Tosca de Giacomo
Puccini.
Soprano dramàtica: Veu poderosa i expressiva. Posseïx
uns greus més rics que la soprano lírica spinto i el timbre és més
marcat. Un exemple és Birgit
Nilssoncom a Isolda en Tristany
i Isolda de Richard Wagner.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada