Un baix és
el cantant masculí amb la tessitura (resposta en freqüència) més greu: 82/293 Hz. El
timbre de la veu és molt fosc.
En òpera i en
la música coral un baix és un cantant masculí capaç d'aconseguir el
rang més baix o greu de la veu humana, amb un registre des del fa1 fins al
sol3. És la que serveix de suport harmònic de les línies melòdiques cantades
per les veus agudes, la qual cosa no obsta perquè intervingui en moltes
ocasions com a protagonista.
Abans d'arribar al Classicisme, els compositors
escrivien per les veus greus sense separar les de baix pròpiament dit de la de baríton. En el primer Classicisme, la veu més greu va tenir un
més ampli desenvolupament, amb tessitures que avui semblarien estratosfèriques,
tant per dalt com per baix. En aquests temps es demanava normalment als
servidors d'aquest registre un mi1 o un fa1, notes que avui són
considerades gairebé inabastables per als (pretesos) baixos i que es tenen com
a fronteres, com a límits realment abissals. En pleRomanticisme, quan a un baix se li
sol·licitava, per exemple, un fa1, això era considerat gairebé una heroïcitat. Per
exemple, Wagner als seus baixos mai els hi demana anar
més enllà del sol1.
En música clàssica, i particularment en òpera, hi ha
distincions entre els distints tipus de baix:
Profund o Noble: és un
cantant amb una veu particularment profunda (una gran potència i riquesa en greus), al temps, que
manté els aguts ferms. Dos exemples són els alemanys Gottlob Frick (com Sarastro en La flauta màgica de Mozart) i Kurt Moll (com
el baró Ochs en El cavaller de la rosa de Richard
Strauss).
Lleuger o Cantante: amb una veu més lírica,
potser amb un rang de veu un poc més aguda, de timbre lleuger. El baix cantant
disposa d'agilitat en la veu, per a realitzar petites melodies. Un
exemple és l'eslovac Sergej Kopcák (com Mefistòfil en Mefistofele d'Arrigo
Boito).
Caractère: Tipus de veu pròxima
al baix cantant que no s'usa fora del repertori francès.
Bufo:
terme usat per a identificar a un baix còmic. Un exemple és Ruggero
Raimondi (qui també interpreta papers baritonals,
com Doctor Bartolo a Il barbiere di Siviglia de Gioacchino Rossini).
Helden: Veu equivalent a la del baix-baríton.
Hoher: Tipus de veu profunda i
curta (vindria a significar baix alt), molt semblant al baix caractère, que no
s'utilitza fora del repertori alemany. La denominació d'aquest tipus de veu ve
del mateix Wagner, que va escriure certs papers per a aquest
tipus de veu com els seus Wotan, Alberich, Donner o Fasolt en
la celebèrrima L'anell del Nibelung. Un exemple de baix hoher
seria el baix danès Stephen Milling.
El
terme també s'aplica a instruments en el cas que un mateix instrument es
construeix en mides diferents que puguin sonar en tessitures diverses
amb un timbre homogeni. En aquest cas el baix és l'instrument de tessitura
immediatament més greu que el tenor, en uns casos, o que el baríton, en
altres. Això es dóna sobretot en instruments utilitzats en el Renaixement i en el Barroc com
la viola de gamba, la flauta
de bec, etc. Actualment s'aplica al saxòfon i
al trombó de colissa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada